Bóle migrenowe

Migrena to znacznie więcej niż ból głowy – to przewlekła choroba neurologiczna. Dotyka 10-16% populacji świata, występuje głównie w krajach rozwiniętych, trzy razy częściej dotyczy kobiet. Migrena zaczyna się zwykle przed 30. rokiem życia. Cierpiący na migrenę określają ją jako napad silnego bólu głowy, który zaczyna się od jednej połowy (zwykle w rejonie skroni) i rozprzestrzenia się na całą głowę. Z reguły trwa od kilku godzin, nawet do 3 dni. Ataki migreny pojawiają się z różną częstotliwością – czasem raz w tygodniu, a niekiedy raz w miesiącu.

Aura migrenowa i objawy migreny

Specyficzna dla niektórych osób cierpiących na migreny jest tzw. aura migrenowa, czyli zwiastun nadchodzącego bólu głowy. Aura migrenowa nie występuje u każdego migrenika i nie pojawia się za każdym razem. Charakterystycznymi objawami aury są:

  • światłowstręt,
  • migające mroczki przed oczami,
  • mrowienie i zaburzenia czucia,
  • nudności i wymioty,
  • nadwrażliwość na hałas i zapach.

Symptomy te z czasem ustępują lub ulegają złagodzeniu. Po nich występują objawy swoiste dla migreny:

  • silny, narastający ból głowy,
  • uczucie rytmicznego uderzania, synchronicznego z tętnem,
  • zawroty głowy,
  • wrażenie rozpierania głowy,
  • niekiedy zblednięcie dotkniętej bólem połowy twarzy,
  • nudności,
  • nadwrażliwość na dźwięk, światło i zapach.
Czy migrenę się leczy?

Migreny nie można wyleczyć, ale można łagodzić i ograniczać jej objawy. Często stosuje się leki przeciwbólowe (zawierające na przykład ibuprofen) oraz przeciwwymiotne.

W złagodzeniu objawów migreny pomoże odpoczynek w chłodnym, cichym i przyciemnionym miejscu, stosowanie zimnych okładów i delikatny masaż bolących miejsc.

Jak zapobiegać migrenie?

Istnieje kilka sposobów, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia epizodów migrenowych. Należą do nich:

  • regularne jedzenie lekkich i zbilansowanych posiłków,
  • wzbogacenie diety w składniki odżywcze, minerały i witaminy,
  • przesypianie około 8 godzin na dobę w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu,
  • regularny odpoczynek,
  • spędzanie czasu na świeżym powietrzu,
  • aktywność fizyczna,
  • unikanie sytuacji stresowych,
  • unikanie przebywania w zatłoczonych miejscach (np. galerie handlowe),
  • ograniczenie czasu spędzanego przed komputerem i telewizją,
  • unikanie alkoholu i tytoniu,
  • unikanie pokarmów wywołujących migrenę, np.: serów pleśniowych, wina, orzechów i czekolady (wskazania te są indywidualne).

Czytaj także:

Dowiedz się więcej o skutecznej walce z bólem

Przejdź do Hello Zdrowie