Strona główna

Czy ból może być wynikiem stresu?

Stres towarzyszy nam każdego dnia. Stresujemy się naszą sytuacją rodzinną, zawodową, przeżywamy różnego rodzaju niepowodzenia i porażki, które również potęgują nasz stres.

Czy stres może być dobry?

Odrobina stresu najczęściej nikomu nie szkodzi, a często pozwala zmotywować się do działania. Eustres, czyli pozytywny stres mobilizujący do działania pojawia się na różnych etapach naszego życia, na przykład przed zmianą pracy na lepszą czy przed pojawieniem się dziecka w rodzinie. Z kolei dystres jest odpowiedzią naszego organizmu na zagrożenie. Powszechnie uważa się stres za uczucie jednoznacznie szkodliwe, jednak umiarkowany stres jest bodźcem do działania. Dopiero w momencie, gdy przekracza on możliwości adaptacyjne konkretnego człowieka, zaczyna być szkodliwy.

Ból głowy objawem przewlekłego stresu

Przewlekły stres często wiąże się z bólami głowy. Nadmierne pobudzenie wywołane przez sytuację stresową powoduje, że wszystkie mięśnie naszego ciała, włącznie z mięśniami okolic szyi i głowy są napięte i czujemy tętniący ból w skroniach. U niektórych osób jest on tak silny, że mogą mu współtowarzyszyć omdlenia, nudności lub mroczki przed oczami. Pojawiać się on może zarówno w przypadku występowania pojedynczych epizodów stresowych, na przykład audyt w pracy, lecz także i występować w postaci chronicznej przy długotrwałym stresie. Napięciowe bóle głowy, wynikające ze stresu, objawiają się odczuwaniem ucisku w okolicy skroniowej lub potylicznej głowy. Stres może również potęgować lub wywoływać migrenowe bóle głowy.

Jak postępować przy bólach głowy, wywołanych przez stres?

Zwykle, gdy boli nas głowa, sięgamy po środki przeciwbólowe, na przykład zawierające paracetamol. W przypadku stresowych ból głowy leki łagodzą tylko objawy, nie zwalczając bezpośredniej przyczyny bólu, jaką jest stres. Z tego powodu warto znać i stosować różne sposoby na złagodzenie stresu, aby zminimalizować jego skutki. W przypadku pierwszych objawów pulsowania w skroniach warto spróbować spokojnego oddychania i relaksacji. Sposobów na relaks jest wiele, każdy powinien znaleźć dla siebie najwłaściwszy. Osobom, które na skutek stresu mają napięte mięśnie pomóc mogą masaże i aktywność fizyczna. Niektórzy relaksują się w czasie kąpieli, inni podczas słuchania muzyki, a jeszcze inni w czasie prac w ogrodzie.

Ból w różnej postaci może towarzyszyć stresowi, jednak często ogniskuje się on w okolicach głowy. Warto znaleźć najlepszy dla siebie sposób relaksacji, aby uniknąć tej nieprzyjemnej dolegliwości.

Dowiedz się więcej o skutecznej walce z bólem

Przejdź do Hello Zdrowie